Keliakialiitto järkyttyi suunnitelmasta poistaa ruokavaliokorvaus

28.5.2015

Tuoreen hallitusohjelman linjauksen mukaan keliaakikkojen ruokavaliokorvaus lakkaisi vuoden 2015 lopussa. Muutoksen vastustamiseen on jo avattu adressi.

Tässä liiton laatima tiedote:

Keliakialiitto järkyttyi ruokavaliokorvauksen poistamissuunnitelmasta

Keliakialiitto on järkyttynyt hallitusohjelmaan linjauksesta, jonka mukaan ruokavaliokorvaus poistuisi 1.1.2016 alkaen. Yli 16-vuotiaat keliakiaa sairastavat voivat nykyisin saada Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta 23,60 euroa kuukaudessa.

-          Olemme tyrmistyneitä hallituksen suunnitelmista. Keliakiaan on täsmähoito eli gluteeniton ruokavalio, jolla sairaus saadaan kuriin, eikä se etene, kuten moni muu pitkäaikaissairaus. Gluteeniton ruokavaliohoito tulee kuitenkin kalliiksi keliakiaa sairastaville, joten siihen tarvitaan ehdottomasti yhteiskunnan tukea, korostaa Keliakialiiton toiminnanjohtajaLeila Kekkonen.

Keliakia on autoimmuunisairaus, jonka ainoa hoitomuoto on tarkka ja elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Keliakiaan ei ole lääkettä.

-          Kun keliakiaa sairastavalla on taloudelliset mahdollisuudet hoitaa sairauttaan, hän on täysin työ- ja toimintakykyinen, yhteiskunnan tuottava jäsen. Olemme hyvin huolissamme, miten pienituloiset, opiskelijat ja työttömät pärjäävät, jos he eivät saa taloudellista tukea sairautensa hoitoon, Kekkonen painottaa.

Hoitamattomana keliakia voi aiheuttaa monia lisäsairauksia, kuten osteoporoosia, lapsettomuutta ja vakavimmillaan ohutsuolen syöpää.

Ruokavaliokorvaus kattaa vain osan

Ruokavaliokorvaus kattaa vain pienen osan gluteenittoman ruokavaliohoidon aiheuttamista lisäkustannuksista. Vuonna 2014 tehdyn hintaselvityksen mukaan gluteeniton ruokavalio aiheuttaa keliakiaa sairastavalle ylimääräisiä kustannuksia 68 euroa kuukaudessa.

-          Ruokavaliokorvausta pitäisi pikemminkin nostaa, jotta se olisi samalla tasolla kuin lääkekorvausjärjestelmän alempi erityiskorvausluokka muissa vastaavissa vaikeissa ja pitkäaikaisissa sairauksissa. Hallituksen suunnitelma asettaa keliakiaa sairastavat yhä eriarvoisempaan asemaan verrattuna muihin pitkäaikaissairaisiin. Tätä emme voi hyväksyä. Tulemme tekemään kaikkemme, ettei hallitusohjelmaan kirjattu tavoite toteudu, Kekkonen sanoo.

Suomessa keliakiaa sairastaa yli 36 000 ihmistä. Keliakialiiton 30 paikallisyhdistykseen kuuluu 21 600 jäsentä. Kelan maksamaa ruokavaliokorvausta sai helmikuussa 2015 yhteensä 33 640 henkilöä, mikä tarkoittaa vuositasolla 9,6 miljoonaa euroa.