Irtokarkkitempauksemme sai Vuoden keliakiateko -palkinnon

20.5.2019

Keliakialiitto valitsi idean, jossa oli uudenlaista ajattelua.

Länsi-Pohjan keliakia ry:n irtokarkkitempaus nappasi Vuoden keliakiateko 2019 -palkinnon. Palkinto jaettiin G-fest-tapahtuman yhteydessä lauantaina Tampereella.

- Saimme paljon hyviä ehdotuksia monenlaisesta toiminnasta. Halusimme nostaa voittajaksi poikkeavan idean, jossa oli uudenlaista ajattelua, perustelee raadin puolesta Keliakialiiton järjestöpäällikkö Eeva Laine.

Länsi-Pohjan keliakia järjesti ensimmäisen irtokarkkitempauksen keliakiaviikolla vuonna 2018 Kemissä. Yhdistys sopi paikallisen marketin kanssa ajankohdan, jolloin keliaakikoille ja muille gluteenitonta ruokavaliota noudattaville asiakkaille varattiin ja avattiin uudet gluteenittomat irtokarkkilaatikot. Käytössä oli tietysti myös puhtaat ottimet, jotta voitiin varmistaa tuotteiden täysi gluteenittomuus ja turvallisuus.

Karkkiostoksille 100 km:n päästä

Tempaus sai heti suuren suosion, ja toinenkin tempaus on jo järjestetty. Tapahtumissa on ollut satakunta kävijää, mikä on pienellä paikkakunnalla paljon. Karkkiostoksille on tultu jopa yli 100 kilometrin päästä Oulusta ja Rovaniemeltä asti.

- Irtokarkkitempauksen idea on uusi, raikas ja omaperäinen. Se puhuttelee monia kohderyhmiä, muun muassa lapsia ja nuoria. Tempaus herätti myös median huomion, ja karkin avulla on viety viestiä gluteenittoman ruokavalion tarkkuudesta, Laine sanoo.

Länsi-Pohjan keliakia on levittänyt irtokarkkitempauksen ilosanomaa myös muille keliakiayhdistyksille.

- Idea on täysin kopioitavissa, levitettävissä ja toistettavissa. Vastaavia tapahtumia onkin jo järjestetty eri puolilla Suomea, kertoo idean äiti Sini Hölttä Länsi-Pohjan keliakia ry:stä.

Yhdistyksen kiitostervehdys etänä

Länsi-Pohjan yhdistyksestä ei valitettavasti voitu osallistua viikonvaihteen tilaisuuteen, jossa Vuoden keliakiateko - palkinto julkistettiin. Niinpä tilaisuuteen lähetettiin kiitoskirje, joka luettiin lauantai-illan tilaisuudessa.

"Lämmin kiitos Meri-Lapista tulee työesteiden vuoksi näin etätervehdyksenä.

Meille yhdistystoimijoille on hyvin palkitsevaa, että pienessä pohjoisen yhdistyksessä syntynyt idea ja sen toteutus noteerataan tällaisella hienolla tunnustuksella.

Irtokarkkitempaus on hyvä osoitus siitä, että jo yhden ihmisen innostus voi olla liikkeellepaneva voima. Karkkitempauksesta on kiittäminen nimenomaan Länsi-Pohjan yhdistyksen superaktiivista ideanikkaria ja monitoimiohjusta. Hän kantaa nimeä Sini Hölttä.

Myös tempaus itsessään on melkoinen monitoimitapaus. Se tarjoaa helpon ja turvallisen tavan hankkia taatusti gluteenitonta, se on mainio tilaisuus jakaa tietoa ja vastata kysymyksiin, se muistuttaa taviksia siitä, kuinka ehdottoman tarkasti gluteenittomuutta on noudatettava jne.  Ja ennen kaikkea se tuottaa iloa keliaakikoille. Se on juuri sitä kaivattua pientä ekstrahuomiota ja arjen luksusta, josta keliaakikko niin usein muuten jää osattomaksi.

Vielä yksi tärkeä muistutus: kuten elämässä ylipäätään, hyvät ideat kannattaa varastaa. Kannustammekin teitä häpeilemättä lainaamaan, jalostamaan, soveltamaan ja kehittämään karkkitempausideaamme. Taannoista Putous-hahmo Marja Tyrniä lainaten: Laitetaan suut makiaks!

Länsi-Pohjan keliakia ry kiittää tunnustuksesta ja toivottaa kaikille mainiota G-festiä sekä hienoa kesää!"