Panimoreissu oli mukava

11.9.2022

Keliakiaviikon alla teimme tutustumisreissun Tornion Panimoon ja nautimme sen jälkeen maukkaan päivällisen ravintola Mustaparrassa.

Syyskuun kolmantena päivänä, lauantaina, keliakiayhdistyksen porukka kokoontui Tornion Panimoon tutustumaan oluen tekemiseen ja maistelemaan oluita. Osallistujia oli kolmisenkymmentä.

Toimitusjohtaja, panimomestari Kaj Kostiander esitteli erittäin mielenkiintoisesti, hauskasti ja kansantajuisesti oluen valmistamisen vaiheita sekä kertoi  torniolaisen panimotoiminnan historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudestakin.

Panimokierroksen jälkeen maisteltiin neljää erityyppistä olutta. Kaikki gluteenittomia tietysti!

Moni piipahti vierailun päätteeksi vielä panimon myymälässä, josta löytyi sekä monenlaista olutta että erimakuisia lonkerojuomia.

"Aperitiivien" jälkeen porukka siirtyi Mustaparta-ravintolaan ja siellä joukko vielä kasvoi muutamilla osallistujilla.

Ruoka oli herkullista ja seura mitä parhainta!

Kiitos kaikille osallistuneille.

PS. Mihin tehdään seuraava vierailu? Ehdotuksia otetaan vastaan mielellään!

Panimokierroksen päätteeksi maistelimme neljää erilaista gluteenitonta olutta.
Toimitusjohtaja, panimomestari Kaj Kostiander kertoi Tornion Panimon toiminnasta hyvin kiinnostavasti ja elävästi. Hän osaa esitellä oluen valmistuksen  monimutkaisia prosesseja niin, että maallikkokin ymmärtää.
Toimitusjohtaja, panimomestari Kaj Kostiander kertoi Tornion Panimon toiminnasta hyvin kiinnostavasti ja elävästi. Hän osaa esitellä oluen valmistuksen monimutkaisia prosesseja niin, että maallikkokin ymmärtää.
Porukka kuunteli Kostianderin jouhevaa ja eloisaa kerrontaa hyvin kiinnostuneena. Kysymyksiäkin uskallettiin esittää.
Juotavaa tölkeissä.
Maisteluun saatiin panimomestarilta tarkat ohjeet.

Maistiaisten ohessakin kuultiin mielenkiintoisia tarinoita.
Mustaparran yläkerrassa saimme olla ihan omissa oloissamme. Ja ruoka maistui!

Jälkiruokaa, nam.